måndag 22 april 2013

Goddag kära Oxenstiärna


Goddag kära Oxenstiärna.

Jag haver denna fantastiska glädje att få dela
denna glädjande nyheten med dig min föraktade
rikskansler. Ännu en av dom Tyska hamnarna är
nu hos sin retmätiga herrskare Svearike.
Jag och mitt manskap hava lidligt många förluster i
detta gudsförgätna krig. Men så som jag sade dig
så har jag glädjen att tillåta dig att skriva in ännu
en av dom Tyska hamnarna till Svearikets karta.
Mitt manskap lider av pest och undernäring och jag
är i behov av fler tappra bönder. Jag hava krigat i en
mycket lång tid nu och jag hoppas att detta 30:åriga
krig tar slut snart. Jag hava haft många längtande
tankar på min kära dotter Kristina. Får jag beder er
om denna tjänst att hälsa henne från mig så skulle jag
bli mycket glädjad. Jag och mitt manskap av tappra
män har  slagit läger i någon lerig håla  nära Lützen
och vi skola anfalla om 7 dar.

Skicka tillbaka  en sammanfattning om ekonomin och
böndernas situaion. Jag är mycket glad över att  hava
fått byta ett ord med er och hoppas att ni snart ska skriva
tillbaka.

Din majestät
Gustaf Adolf.

1 kommentar: