tisdag 10 december 2013

6A:s Nobelpristagare 2013

Som tradition har vi en egen Nobelprisutdelning här på Rösjöskolan varje år och detta år har alla skrivit något om ämnet "Vänskap".
Idag fick vi alla vara med om en trevlig ceremoni där rektor Mikael Gustafsson och Ulla Backman på ett mycket stilfullt och högtidligt sätt delade ut respektive Nobelpriser i varje årskurs. 
I vår klass var det Theo och Viktor som vann det åtråvärda priset i år. Det var många som hade skrivit jättefina dikter/texter men det finns ju bara några priser.
Ett stort Grattis till er båda!
Vilka poeter!



Här kommer deras fina bidrag:


Bruten vänskap

Den riktiga vänskapens gnista den dör aldrig ut, men det finns även den vänskap som till slut sinar ut.
Det finns vänner som blir en del av din själ och det finns dom som du aldrig kände lika väl.
En vän som är lojal, ärlig och aldrig lämnar din sida, till skillnad från dem som får ditt hjärta att svida.
En vän kan varken väljas eller bli vald, för en  vän kommer av sig själv på grund av ensamhetens kval.
Så när du finner en vän, måste du på ditt hjärta höra, för om vännen är äkta kan endast gud avgöra.
Ja för den vän som du litade på allra mest, kanske visar sig vara värre än pest…


Av Theo 6A

Vänskap

Med dig vill jag alltid vara med.
Utan dig skulle jag aldrig klara mig.
Du är där när jag behöver dig.
Du är där för mig när jag är sjuk.
Vi ställer upp för varandra
Du skyddar mig när jag bråkar. .
För dig skulle jag dö.
Så jag hoppas att du känner detsamma.
Min fina vän

.

Viktor 6A

1 kommentar:

  1. Duktiga duktiga ni!!! Åh vilka fina texter!!!!! Stort Grattis!

    SvaraRadera